Havvind fra en fuldt udbygget energiø i Nordsøen kan ved hjælp af Power-to X-teknologi producere nok grønt brændstof til at forsyne alle skibe og fly, der tanker i Danmark, viser en ny analyse fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.
Den grønne omstilling er særligt udfordret i luft- og skibsfart og i den tunge industri, hvor el ikke kan bruges direkte. Det kræver modning og skalering af Power-to-X-teknologier, der kan omdanne eksempelvis vindmøllestrøm til grønne brændstoffer, og en ny analyse fra Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet viser, at potentialet er stort, hvis PtX-teknologierne udvikles og opskaleres.
Energiforbruget ved elektrolyse er fortsat stort, og grøn brint er endnu ikke er konkurrencedygtig med fossile brændstoffer Derfor er der behov for at skabe større efterspørgsel på produkterne og reducere produktionsomkostningerne ved PtX. Danmark har i dag gode erfaringer inden for produktion af bl.a. brintstationer, brændselscellemoduler og elektrolyseanlæg. Sammen med et stærkt forskningsmiljø, giver det Danmark mulighed for at blive et internationalt foregangsland på PtX, lyder det i analysen.
– PtX-teknologierne skal op i skala og ned i pris. Danmark skal gå forrest, ligesom vi har gjort med vindmølleteknologien. Vi har et rigtig godt udgangspunkt og vi går strategisk til værks med en samlet PtX-strategi bakket op af konkret finansiering, siger klimaminister Dan Jørgensen.
Der findes allerede flere projekter i Danmark, der understøtter potentialet for PtX-udvikling. For eksempel producerer HyBalance ved Hobro i dag brint på et elektrolyseanlæg og forsyner derved virksomheder og tankstationer med brint. Samtidig udvikler Haldor Topsøe anlæg til elektrolyse i forventning om, at elektrolyse og øvrige energiteknologier vil bidrage med 30 procent af omsætningen i 2024.