Nu skulle det være ganske vist. Til næste år, 2023, vil Tesla-bilerne være selvkørende. Det lover firmaets grundlægger, Elon Musk.
At der kommer selvkørende biler er de fleste enige om, men at de skulle futte rundt på vejene allerede næste år vil komme som en overraskelse for de fleste. Ud over de voldsomme tekniske udfordringer, er en af årsagerne også, at Musk har forudsagt de selvkørende biler i så lang tid, at det efterhånden forekommer halvkomisk.
Første gang løftet blev bragt på banen var i 2016, og siden er det gået slag i slag, hvor det har været en trolig sang fra hans side – næsten fra år til år.
Der er dog heller ikke mange indenfor den automobile verden, der i dag tillægger hans ord særlig stor troværdighed lige i dette spørgsmål. At Tesla vil forbedre deres autopilot-system er oplagt, men derfra og så tale om selvkørende biler er der langt.
For det er ikke bare teknikken, som skal være på plads. Også de juridiske aspekter skal ses efter i sømmene. For hvis bilen er reelt selvkørende – hvem har så ansvaret, hvis det går galt. Logikken siger bilproducentens software, altså Tesla.
I dag er det føreren, der sidder med det fulde ansvar, påpeger Tesla – også med autopilot slået til.
SAE – Society of Automotive Engineers – har defineret seks niveauer indenfor selvkørende biler.
Niveau 0 indeholder ingen hjælp overhovedet, mens niveau 5 er toppen, hvor der ikke længere er behov for pedal og rat. Bilen kan køre sig selv – også på snefyldte veje med dækkede vejbanestriber eller grusveje uden markering af nogen slags.
I dag er de bedste biler på niveau 3. Her skal føreren ikke overvåge bilen hele tiden, men kan under nogle helt bestemte, og skrappe, forudsætninger slippe rattet og fx læse avis. Kun ganske få bilmodeller, alle i øvrigt tyske luksusbiler, er godkendt til niveau 3 i Europa.
SAE forudser selv, at vi skal forbi 2030, før vi ser noget, der ligner niveau 5-biler.