Vejdirektoratet har udviklet et nyt værktøj, der gør det muligt at analysere konkrete CO2-udledninger i plan-, anlægs- samt drift og vedligeholdelsesfasen for Vejdirektoratets projekter og dermed kaste lys på specifikke muligheder for at nedsætte udledningen.
Når man for eksempel bygger en vej, kommer de største klimaaftryk fra jordarbejdet, asfaltarbejdet og beton til broerne under og over vejen.
Det nye værktøj giver Vejdirektoratet, entreprenører og producenter mulighed for at regne på CO2-aftrykket fra forskellige muligheder inden for materialevalg og placering af byggeriet, hvad enten det er en vej eller en bro. Dermed kan parterne bag byggeriet vælge de mest klimarigtige løsninger, før byggeprojektet går i gang.
Dette gør Vejdirektoratet – og resten af anlægsbranchen – i stand til at tage et vigtigt skridt fremad i arbejdet med at skabe en grøn omstilling i byggesektoren.
Beregningsværktøjet kan også bruges til at fastsætte et maksimum for, hvor meget en entreprenør må belaste klimaet, når der bygges. På den måde kan man lancere muligheden for bonus, hvis entreprenøren er innovativ og bygger klimavenligt på samme måde, som der i dag er bonussystemer, hvis entreprenøren bliver færdig med sit arbejde før tid.
LCA-værktøjet bliver implementeret i Vejdirektoratet i løbet af 2021 og vil også blive offentliggjort, så det frit kan anvendes af alle andre. VejLCA ejes af Vejdirektoratet, som også sørger for opdateringen af dette værktøj.