Med den første elektriske lastbil med kran kan byggecenterkæden Stark nu levere byggematerialer til kunderne helt uden emissioner og motorstøj. I første omgang i København – på sigt skal erfaringerne bruges til at udvide flåden af elektriske lastbiler.
Byggeriet står for en meget stor miljøbelastning. Det ønsker vi at gøre noget ved i STARK, og ikke mindst inden for transport og distribution er det muligt at lave markante miljøforbedringer. Som Danmarks største leverandør af byggematerialer har vi mere end 200 lastbiler i drift i vores logistik, og hver gang vi kan skifte fra diesel til elektriske lastbiler, reducerer vi både CO2-udslippet og forbedrer luftkvaliteten, siger logistikdirektør i Stark, Jan Breinholt.
I første omgang skal den elektriske lastbil køre i København. Her imødekommer den også stigende miljøkrav fra store bygherrer som fx Københavns Kommune, der vil gøre deres byggepladser frie for emissioner.
Elektriske lastbiler er nemlig bedst til nærdistribution. Uden for byerne, hvor der skal køres længere distancer, er elektriske lastbiler udfordret af batterikapaciteten, der typisk rækker til 200 km kørsel.
Mens de elektriske personbiler er langt fremme, er udviklingen af elektriske lastbiler kun lige begyndt. Og det giver nogle udfordringer. Rækkevidden er behersket, og øger man den ved at gøre de tunge batterier endnu større, kan lastbilen ikke laste så mange kilo. Og det er et problem for os, der kører med tunge byggematerialer,” forklarer logistikchef i Stark Brian Patzlaff.
Andre udfordringer har været tilstrækkelig strømforsyning til opladning af batterierne og noget helt simpelt som at finde plads til opbevaring af surringsgrej under ladet, hvor der nu er batterier.
Fordi vi er først, er der tale om et pilotprojekt, hvor vi har arbejdet sammen med nogle dygtige leverandører om at få det hele – inklusive en eldrevet 20-tons meter kran – til at spille perfekt sammen. Det er faktisk gået over al forventning, og vi har fået nogle værdifulde erfaringer, som vi kan bruge, når vi skal have endnu flere elektriske lastbiler, forklarer Brian Patzlaff.
Kilde: Stark